Leta i den här bloggen

söndag 23 mars 2014

MH370 Boeing 777, blackout.

Zaharie AHmad Shah, 53 år, kapten, Malaysia Airlines sedan 1981, 18.365 timmar.
Fariq Ab Hamid, 27 år, styrman, anställd sedan 2007, 2.763 flygtimmar.
Efter blackouten har kaptenen vänt planet nästan 180 grader för att flyga tillbaks till Kuala Lumpur flygplats, när han missar flygplatsen bestämmer sig kaptenen för att flyga till Perth, Australien, men att han kom för långt väster ut, innan solen gick upp.
Kaptenen hade många flygtimmar så han hade säkert flugit till Perth många gånger, Malaysia Airlines flyger till Perth en gång om dagen, det tar ca 5,5 timma, det är ungefär samma sträcka som till Beijing China, ca 6 timmar.
1. En eldsvåda hade inte slagit ut navigationen, kommunikationen & transpondrarna på en gång.
2. Planet hade störtat innan bränslet tog slut.

Blackout
Att navigationen, kommunikationen & transpondrarna slås ut så snabbt tyder på spänningsbortfall av 28 Volt, en "blackout" helt enkelt, kaptenen har helt plötsligt inte en aning om var han är.
Då blir planet som att helt plötsligt bli blind i skogen och tappa mottagningen till mobilen på en och samma gång, det blir svårt att hitta hem.
Markfolket kan inte hjälpa kaptenen heller, då han bara försvinner från deras bildskärm + att kommunikationen försvinner (kaptenen och markfolket kan inte prata med varandra).
Den enda hjälp han kan ha i det läget är ett analogt kompass och flyga lite på känsla.

MH370 Boeing 777 cockpit.
MH370 Boeing 777 cockpit.

MH370 Boeing 777 cockpit, by night.
MH370 Boeing 777 cockpit by night.

MH370 Boeing 777 cockpit. Blackout, you are blind here, itś difficult to turn back 180 degrees.
MH370 Boeing 777 cockpit. Blackout, du är blind här, ingen el, det är svårt att vända 180 grader.
Cockpit foto.

Blackouten påverkade inte gasreglaget & styrförmågan på planet.
Efter "blackouten" måste kapten fatta beslut på 10.000 meters höjd. I ett sånt läge är det många beslut som ska fattas av kaptenen; vid blackouten och efter blackouten, hjärtat klappar allt fortare och fortare desto mer tiden går, bränslet räcker inte mer än 6-7 timmar sen störtar planet det vet han, vet passagerarna om det?
Bränslet räcker inte tills solen börjar gå upp och det blir ljust om jag flyger norr, så kaptenen kan se mark, han kanske tänker att det är närmare till Australien, att solen går upp tidigare där och kan hitta Perth.

Då Transpondrarna slutat fungera är det inget plan som ser han i natten och i kaptenens cockpit är alla skärmar svarta, han är blind. Därför kan han ha haft ett säkerhetstänk att inte vilja krock med något annat flygplan, då väljer han att åka ut mot havet, men framför allt för att hitta tillbaks till landningsbanan i Kuala Lumpur.

Troligtvis var det molnigt så piloten kunde inte se belysningen på land i Malaysia.
Beslut som kaptenen måste ta:
1. Hitta tillbaks till landningsbanan.
2. Se till så att han inte krockar med något annat plan.
3. Sjunker han för snabbt så är det riska att han störtar.
4. Kommer han för lågt så är det risk att han kör in i en skyskrapa.
5. Ska kaptenen vända tillbaks eller fortsätta rakt fram när blackouten uppstår?
6. Börja leta efter el-felet eller leta efter fastland? (2 personer jobbar ombord som är direkt ansvariga för planets fysiska funktion, 12 personer som server passagerarna med mat och dryck).
7. Efter en tid ger han upp att leta el-felet, (det är för avancerad utrustning och ingen mekaniker ombord).
8. När han vänder tillbaks måste han börja räkna tiden för att sedan på ett ungefär räkna ut var han är och skriva ner det, han måste hela tiden ha koll på tiden och gaspådraget(hastigheten) för att ha någorlunda koll på var han är, planet glider även i sidled beroende på hur det blåser.
9. När ska han informera passagerarna att det är en blackout i cockpiten?
10. Hade passagerna blivit informerade hade dom kunnat prövat att ringt med sina telefoner för att veta var dom var, nu kanske dom låg och sov eller trodde att dom var på rätt kurs därför att kaptenen sa ingenting, om det fanns täckning vill säga när dom kom ner på 3600 meter?
11. När mobilerna tappade täckningen var det försänt att få hjälp av passagerarna.
12. När informerade kaptenen passagerarna att bränslet höll på ta slut?
13. Det som talar emot är att ingen i besättning använt sin mobil, om det nu fanns någon mottagning.
14. Det som talar för att planet åkte slut på bränslet är att man inte hittat något bränsle på vattnet någonstans.

Kaptenen gick ner på 3.600 meter strax efter att det händer, relativt snabbt, varför?
1. Han vill inte krocka med andra plan, hans skärmar är svart så han kan inte se något plan och ingen ser honom tack vare att hans transponder fungerar inte.
2. Mars månad är regnig i Malaysia så det var troligtvis molnigt. Kaptenen måste då under molnen för att se markbelysningen, kaptenen går då ner på runt 3600 meter efter blackouten.
3. Troligtvis också för att ge mobiltelefonen en chans, bättre mottagning närmare jorden.
4. Kaptenen måste komma ner snabbt så att han inte missar mark-belysningen på Malaysia.

När kaptenen väl vänder planet för att hitta fastland och landningsbanan har han bara en chans på sig sen är det stor risk att han åker vilse. Fastland är bara 2 smala remsor på ca 70-80 km km sen är han på väg ut i havet.
Om kaptenen missar fastland kommer han ut ovanför det öppna havet och något mer ljus kommer han inte att se om han fortsätter rakt, så vida han inte riktar in sig på Australien, men det är svårt utan analog kompass, han kanske skulle frågat passagerarna om någon hade ett kompass.
Det är svårt att hitta utan något att navigera efter, kaptenen kanske inte hade en vanlig löparorienterings-pass med sig så han visste inte ens vilket håll norr låg åt i mörkret.

MH370 Boeing 777, blackout.
Bild ovan, det ser ut som han försöker vända 180 grader och flyga tillbaks till flygplatsen men att det inte riktigt räcker.

MH330 Boing 777, blackout.
MH330 Boing 777, blackout.
MH370 Boeing 777, blackout.
Det ser ut som han har var på väg mot Australien, men att han har missat, svängde inte tillräckligt mot öst.

MH370 Boeing 777, blackout.
Kan mycket väl vara en del av en vinge! Om det skulle vara en del från planet så har planet inte kraschlandat, för då blir det många små bitar. Planet verkar mer ha försökt landa på vattnet och då är det garanterat inget självmord, knappast ett attentat heller, det behövs en duktig kapten till det.

Lasten.

MH370 lastutrymmen.
Det farliga är när lastutrymmet är halvfullt eller mindre, då kan lasten lossna och i nästa stund komma farande som en bil i lastutrymmet mot hela elsystemet.


När planet lyfter, lutar planet bakåt 10-20 grader, om lasten lossnar under stigningen kommer kaptenen få problem framöver.


16 fright tonnes = 16/2x0,46=3600 kg. Maxlast i det främre lastutrymmet. MH370 var överlast om det stämmer att planet var lastad med 4 000kg.


Det främre lastutrymmet lastar man pallar på, MH370 hade 4 ton frukt med sig.

MH370 lastförskjutning.
Om något har gått fel i lastutrymmet kommer 4 ton frukt farande mot väggen till elsystemet, om:
1. Planet bromsar in något efter att ha nått marschfart.
2. Planet sjunker något efter att ha nått marschhöjd.
3. En luftgrop, pallarna med frukt krossar väggen till elsystemet och sedan elsystemet, nu blir allt svart, blackout.

MH370 kompass
Rekonstruktion av flygplansolyckan MH370
Det är mörkt kl 01.30, kaptenen ser ingenting, han vet inte vart han är på väg, om planet går rakt eller svänger lite. Kaptenen måste gå tillbaks i tiden, han måste hitta ett analogt kompass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar