Leta i den här bloggen

söndag 21 juni 2020

Så här sjönk MS Estonia, en förödande olycka!

Donationer Swish 0729477503

Jag tror inte på det själv, men det finns inget
annat sätt som olyckan kan ha gått till väga på.

Olyckan blev förödande, inget kunde hjälpa henne när vattnet forsade in via fenstabilisatorhålet på styrbords sida.

M/S Estonia = 14 knop
U-båt =            12 knop
1 knop = 0.5 m/s
2 knop = 1 m/s
Avstånd buckla-fenstabilisator = 70 meter.
Tid buckla-fenstabilisator ca 1 minut
Stämmer bra med vad vittnen säger: 
1. Första smällen, tornet på u-båten träffar bogvisiret. 
2. Skrapljud, plåt mot plåt, u-båten glider utmed MS Estonia på styrbords sida i ca 1 minut.
3. Ytterligare en smäll, u-båtstornet slår av fenstabilisatorn.
4. Vatten börjar strömma in via fenstabilisatorhålet.




Bucklan på bogvisiret är som ett fingeravtryck, i det här fallet ett U-båtstorn.


                                                     MS Estonia fenstabilisator större bild.

7 kommentarer:

  1. Hej, kolla http://heiwaco.com/news.htm !

    SvaraRadera
  2. Fenstsbilisatorn är intakt. De filmade den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du sett filmen med fenstabilisatorn på styrbords sida?

      Radera
  3. Hej Lennart. Har du något argument för och en emot denna teori? tack :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Hej Unknown.
      Sant, fenstabilisatorn är intakt, inget vatten har kommit in där.
      Jag jobbar på att revidera händelseförloppet.
      Ibland blir det fel, ber om ursäkt för det.
      Mvh
      L.R.

      Radera
  4. Ich habe viel 💩 über die ESTONIA gelesen aber das ist der Burner 😡

    SvaraRadera